Alles kan…

Column in Reclameweek, 31 oktober 2006

Column in Reclameweek, 31 oktober 2006

Op Kancept.com kan je niet zoveel. Het enige wat je kan is op Ja of Nee klikken. En die klik blijkt dan meteen de ‘Volgende’ knop te zijn wat zoveel betekent als een nieuwe Ja of Nee optie. Geen navigatie, geen ‘Meer informatie’, geen ‘Over ons’. Oud-Lost Boys directeur Martijn Haanappel zei het al jaren geleden: “Wat is eigenlijk mis met een site die alleen een Next-button heeft?” En hij had gelijk… Kancept.com schittert in functionele eenvoud. Alsof Kancept.com zich zo klein mogelijk wil maken ten opzichte van dat waar het allemaal om gaat: de Kancepten. Kancepten zijn nieuwe ideeën die mensen of merken aan jou willen voorleggen met de vier-woorden-vraag:  Would you buy this? En zo klik je vrolijk een eind weg door de conceptcars, MP3-horloges en opvouwfietsen. Een verzamelplaats van alle nieuwe ideeën die zich nog moeten bewijzen voor schapruimte. De mooiste, de allermooiste vind ik de concepten waar niemand op zit te wachten maar die zo verrassend zijn dat je de bedenker smeekt er minstens nog één te maken. Voor jou. Clocky (Clocky.net) was zo’n idee. Gauri Nanda van het MIT Media Lab bedacht deze vertederend lelijke pluis-wekker die met een druk op de snooze-knop van je nachtkastje rolt en elke dag weer een andere plek vindt om zich te verstoppen. Zo wordt je wakker gemaakt voor een vrolijk potje verstoppertje, dat toch een ander stempel op je dag drukt dan een schelle ringtone. Nanda dankt het idee aan de jonge katjes  die ’s ochtends in haar tenen beten. Waarom bestaat er geen spelende wekker, dacht ze. “Clocky is de enigszins lelijke huisgenoot die sowieso van je houdt, daar worden mensen vrolijk van”, antwoordde Nanda toen haar Clocky twee jaar geleden door weblogs werd opgepikt en binnen een paar weken miljoenen fans had. De smeekbedes hebben geholpen. Vorige week kreeg ik bericht dat ik mijn Clocky voor kerst nog in huis kan hebben. Hoewel het pluis heeft plaats gemaakt voor PVC, hou ik nu al van ‘m. De kracht van Clocky is ook de kracht van Kancept.com: de aantrekkingskracht van dingen die je nooit gemist hebt totdat iemand ze bedenkt. Ik wacht nu op de whiSpiral: een sjawl die ingesproken berichtjes van je geliefden fluistert. Alles kan. Het leven wordt steeds leuker.